استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی Blue Ocean به‌نوعی مشابه و همسو با استراتژی تمایز و قیمت پایین به‌منظور دسترسی به بازارهای جدید و ایجاد تقاضا است. Blue Ocean در مورد ایجاد و تصرف مسلم بازار است، وضعیتی که رقابت در آن بی‌معنا است، چراکه محصول دارای ویژگی‌ای منحصربه‌فرد است که سایر رقبا آن را در اختیار ندارند. اقیانوس آبی در شرایطی به وجود می‌آید که فعالین صنعت با تغییر قواعد بازی، از طریق ایجاد باورهای جدید، مرزها و محدودیت‌های بازار و ساختار صنعت را از نو می‌سازند.

🔴 اقیانوس قرمز:

تمام صنایعی که امروز وجود دارند و بخش‌های شناخته‌شده بازار، در اقیانوس قرمز قرار دارند. در اقیانوس قرمز، مرزهای صنعت تعریف‌شده و موردقبول واقع‌شده است و قوانین رقابتی بازی مشخص است. در اقیانوس قرمز شرکت‌ها تلاش می‌کنند با عملکردی بهتر از رقبایشان سهم بیشتری از تقاضای بازار را به دست آورند. وقتی بازار مملو از برندهای مختلف می‌شود، سود و رشد شرکت‌ها پایین می‌آید. محصولات به اشیائی تبدیل می‌شوند که رقابت را پیش می‌برند.

🔵 اقیانوس آبی:

برخلاف وضعیتی که در اقیانوس قرمز وجود دارد، در Blue Ocean صنایعی قرار دارند که شناخته‌شده نیستند و رقبای زیادی در آن صنایع وجود ندارد. در اقیانوس آبی بیشتر از آنکه بر سر تقاضا دعوا شود، تقاضا به وجود می‌آید. در این بازار فرصت مناسبی برای رشد سریع و سودآور وجود دارد. در Blue Ocean رقابت بی‌معنا است، چراکه قوانین بازی هنوز مشخص نشده‌اند. اقیانوس آبی توصیف وضعیتی است که به دنبال پتانسیل کشف نشده بازار می‌گردد. اقیانوس آبی وسیع است و قابلیت رشد سود ده را برای برندها ایجاد می‌کند.

 

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

استراتژی Blue Ocean برندها را تشویق می‌کند تا به دنبال تمایز و بازارهای بکر و دست‌نخورده باشند و تقاضا ایجاد کند. شاید با خود بگویید مگر بازار بکری هم وجود دارد؟ یا چه طور می‌توان نیازها شناخته‌نشده مشتریان را شناسایی و به آن‌ها پاسخ داد؟ در جواب باید بگوییم نیازی نیست حتماً به دنبال خلق محصولی خارق‌العاده و فوق تصور باشید، کافی است به مشتریان خود رجوع کنید و سعی کنید نیازهای پنهان آن‌ها را شناسایی کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده نظرات
Scroll to Top